donderdag 30 mei 2013

Verslag NHC wedstrijden in Wijk en Aalburg en Schijndel op 25 en 26 mei

Beste mensen! Afgelopen weekend heb ik een bomvol weekend wat betreft wedstrijden gehad! De eerste was in Wijk en Aalburg en de 2e in Schijndel. Beide wedstrijden telde mee voor de NHC(Nederlandse Handbike Competitie). Om 13:00 uur zaterdagmiddag werden we weg geschoten om een uur + 1 ronde tegen elkaar te racen. Er ontstond al snel een groepje van 6 man waaronder ik en mijn belangrijkste man Wim decleir. Wim won vorig jaar brons op de Paralympics voor Belgie! Na pak hem beet een minuut of 20 vond er een ontsnapping plaats van 2 bikers uit een andere klasse en dar reageerde niemand van het groepje op, ook ik niet! Toen de 2 ontsnappers een ruim gaatje hadden ging iedereen opeens harder rijden maar dat was helaas tevergeefs. De vogels waren gevlogen en we reden dus met z'n vieren voor de derde overall-plaats. Gaf mij geen fijn gevoel maar ik besloot het los te laten en er het beste van te maken. Na ongeveer 30 minuten konden 2 mannen van ons groepje het tempo niet meer volhouden en zo bleven Wim en ik over! We zijn samen gaan werken en hebben elkaar eigenlijk de gehele race niet meer losgelaten. Toen we de bel hadden gekregen voor de laatste ronde besloot ik na de laatste bocht uit het wiel van Wim te rijden. Dit ging goed en uiteindelijk kwam ik met een acceptabele voorsprong op Wim over de finish. Uiteindelijk was ik overall 3e geworden maar in mijn klasse had ik gewonnen. Ik was tevreden maar dat gevoel werd getemperd door een beetje teleurstelling wat betreft die andere 2 bikers die ruim een minuut eerder over de streep kwamen. Volgende missie was een feit. Dit gaat me in Schijndel niet nog een keer overkomen! De volgende dag was ik alweer vroeg uit de veren om af te reizen naar Schijndel. De Paragames. Een jaarlijks terugkerend evenement dat vele paralympische wedstrijden kent in dat weekend. Deze wedstrijd telt ook mee voor de NHC. Dankzij mijn winst de dag ervoor mocht ik in de gele leiderstrui starten. Was ijzonder moet ik zeggen! Hoewel Wim nu niet van de partij was had ik toch een uitdaging. Edward Maalouf, Roel Bruijn en Matthijs Plat waren aanwezig! Edward won in Wijk en Aalburg en dat was dus de biker uit de andere klasse die ik in de gaten moest houden. Om 11.00 uur kregen we het startschot voor 75 minuten plus een ronde. Al snel ontstond er op initiatief van Marthijs een groepje van 4. Mag duidelijk zijn wie dat waren!! Nadat we een ronde of 2 hadden gereden moest Edward al afhaken. Iets wat ik absoluut niet verwachtte na zijn prestatie van de dag ervoor. We bleven over met 3 man en ik besloot na een half uur een poging te doen om te ontsnappen van mijn 2 mederijders. Dit lukte goed maar na 10 minuten moest ik constateren dat mijn remkabel was gebroken en dat ik gebruik moest maken van mijn 2e rem. Deze zit niet op mijn handvat en hierdoor moest ik dus voorzichtig richting de bochten gaan om er veilig doorheen te komen. Het gat met mijn achterliggers werd kleiner en ik besloot me af te laten zakken. Na een aantal ronde was het voor mij duidelijk in welke bochten ik echt moest afremmen en in waar niet. Ongeveer na 50 minuten deed ik nog een test om te kijken of de ontsnapping die ik later wilde doen om de overwinningte pakken wel kon. Dit lukte en ik wist wat me te doen stond. Inmiddels waren we met z'n 3en zo hard door gaan rijden dat we Edward Maalouf een rondje hadden ingelopen. We waren dus weer met z'n 4en alleen had 1 een ronde minder. Halverwege de voorlaatste ronde besloot ik te ontsnappen en dit lukte wederom goed. Dit gat heb ik niet meer dicht laten rijden en zo kwam ik solo over de finish. 2x overwinning en nu dus leider in het klassement. Dit was het weer. Groet..

Geen opmerkingen: