donderdag 5 september 2013

1e WK medaille is een feit

Inmiddels zit ik weer in de auto om een lange reis richting Nederland te maken. 2 weken van wedstrijden achter de rug waar ik op mijn discipline 2 keer brons heb veroverd. Met mijn Discipline bedoel ik de tijdrit. Hier heb ik echt de hele winter op getraind! mooi daar aan is dat het absoluut een positief effect heeft gehad op de uitvoering van mijn tijdrit! Helaas heeft het mijn sprintvermogen niet naar een hoger plan getrokken, dit heb ik in de wegwedstrijd dan ook gemerkt! Ik heb weer genoeg stof om over na te denken en dit mee te nemen in de trainingen van komende winter. Ja mensen het seizoen is alweer afgelopen. Wat gaat het toch snel! Ik denk dat ik mag terugkijken op een bijzonder geslaagd seizoen waarin ik op alle Worldcups medailles heb gewonnen, Nederlands Kampioen tijdrijden ben geworden en als kers op de taart nog een WK-medaille heb veroverd. Wauw denk ik als ik dat zo op noem!
Afgelopen donderdag was een heel bijzondere dag! Ik werd oom van een mooi nichtje en ik zou gaan starten op de tijdrit van het WK in Baie Comeau(Canada)! Op woensdagavond had ik de startvolgorde al gekregen en wist ik dus wie er voor me reed en wie achter me zou starten. De Israëliër Nati Gruberg die ik al eerder had ingehaald op andere wedstrijden zou een minuut voor me starten en achter me de Zuid Afrikaan Ernst van Dijk. Ernst is iemand om rekening mee te houden want die laat wisselende resultaten zien op de tijdrit! De bondscoach had besloten om achter me aan te rijden met de volgauto, dit ervaarde ik als prettig. Wederom scherp houden op punten waar je de pace even laat zakken! Daarnaast werden er ook beelden gemaakt van mijn tijdrit waardoor ik naderhand nog kan analyseren. De start ging bijzonder goed. Doordat het parcours meteen met minimaal 3% omhoog liep was het zaak om in een goed ritme sterk omhoog te rijden. Dit lukte heel goed en sneller dan verwacht was ik al boven op de klim van ongeveer 2 Km lang. Nadat ik een bocht naar links had gemaakt zag ik de volgauto van mijn voorganger al rijden. Dit was fijn maar lag ook binnen de verwachting. Na de 2e bocht slaagde ik erin om halverwege de 2e klim mijn voorganger ook daadwerkelijk in te halen. Na klim 2 was het eigenlijk alleen nog maar afdalen met uitzondering van het laatste bultje voor de start/finish. Na de eerste doorkomst kreeg ik meteen te horen van mijn coach dat ik de beste doorkomst op dat moment had. Dit was heel fijn maar ik wist dat er nog snelle mannen echter me waren gestart en deze op dat moment nog door moesten komen. Uiteindelijk hoor ik halverwege de 1e klim van de laatste en dus 2e ronde dat Ernst van Dijk op dat moment een paar seconde sneller is dan ik met zijn doorkomst. Ik besloot er een tandje bij te doen maar inmiddels was de vermoeidheid ook al parten aan het spelen. In de 2e klim krijg ik te horen dat van Dijk vlak achter me rijd en dus dik voorsprong op mij heeft gemaakt. Ik besloot me er niet door uit het veld te laten slaan en deed er alles aan om hem niet uit het vizier te verliezen. Dankzij het commentaar van de bondscoach slaagde ik erin om bij hem in de buurt te blijven. Uiteindelijk finish ik luttele seconden achter hem en weet ik dat ik alles uit de kast heb gehaald om maar op het podium te komen. Na een tijdje te hebben uitgereden krijg ik te horen dat ik brons heb gewonnen. Mijn eerste WK-medaille is een feit! YEAH!!!!!!!!!!!!!!! Helemaal gelukkig. Alle trainingsinspanning gelukkig niet voor niks geweest!!!
Dank BERT WILLEMS voor superfoto! Zaterdag 1 september verliep de wegwedstrijd helaas iets anders. Hier kan ik eigenlijk heel kort over zijn want ik heb bijna geen enkele rol van betekenis kunnen spelen in onze teamtactiek! Aangezien we de week ervoor in Matane een slechte wedstrijd hadden gereden als team hadden we besloten het deze keer iets anders aan te pakken. Vanaf de start lukte dit plan bijzonder goed maar helaas merkte ik al meteen dat ik dat niet trok. Ik heb met hangen en wurgen de 1e ronde doorstaan en echt voor de eerste keer dit jaar serieus op mijn tandvlees gebeten. Ik hoopte in de 2e ronde nog iets te kunnen herstellen maar de energie was op en ik moest mijn NL-maten laten gaan. Het plan was voor mij iets te ambitieus op dat moment omdat ik vooral op de tijdrit had getraind afgelopen periode. Uiteindelijk rij ik de laatste 7 ronden alleen en finish ik 8 minuten achter de kopgroep. Ik was blij dat mijn teamgenoot Jetze Plat ook zijn eerste WK-medaille had gewonnen. Teleurgesteld keer ik terug naar het hotel maar daar is de teleurstelling al snel voorbij omdat ik die 2 mooie medailles van de afgelopen weken zie liggen. En gehaald op MIJN discipline! Namelijk de tijdrit. Dit gaat zeker vervolgd worden. Ik heb genoeg te doen komende winter.
FOTO'S MOGELIJK GEMAAKT DOOR BERT WILLEMS
Via deze weg wil ik mijn TOP-sponsor Bewegingsvisie, TOP-trainster Carolien van Herrickhuyzen, TOP-krachttrainer Milan de Rode en alle andere mensen die een positief effect hebben gegeven aan mijn prestaties(Het zijn er te veel om apart op te noemen) hartelijk bedanken. Rio 2016 komt steeds dichterbij. Ik ga ervoor!!!! Volgend seizoen zal ik jullie weer verslag doen van mijn route naar Rio!! Ik ga nu genieten van een paar weekjes rust! De groeten en tot volgend jaar!

Geen opmerkingen: