vrijdag 5 september 2014

2014. Bijzonder geslaagd seizoen met een prachtige afsluiting. 2 WK-medailles

Mensen mensen wat zijn deze 2 weken een prachtige afsluiting van mijn seizoen 2014 geworden. Met 2 bronzen WK-medailles huiswaarts keren.
WK-Tijdrit Na 1.5 week verblijf in Greenville was het op 30 augustus dan eindelijk zover. Mijn WK tijdrit. Wat had ik hier naartoe geleefd. In mijn beleving echt alles aan gedaan om hier op en top aan de start te staan. Perfect gelukt kan ik nu zeggen. Dankzij de sponsoring van Bewegingsvisie kon ik vorig jaar april dit parrcour helemaal verkennen. Ik heb hier toen een wegwedstrijd en tijdrit gereden. Deze keer was de tijdrit wel iets langer maar dat was geen enkel probleem. Ik mocht om 13:34 plaatselijke tijd starten. Voor mij waren 4 andere renners gestart. Voor mij een supermooie loting want de op dat moment was ik de beste tijdrijder. Na de start kon ik geheel volgens plan opbouwen en zo trotseerde ik de klimmen en de afdaling. Precies met de wattage die ik in planning had. Al redelijk snel had ik mijn concurrenten in beeld en daar groei ik van en ervaarde ik dus als heel prettig door er 2 in te halen. Na de 1e doorkomst van de 2 rondes kon ik een beetje herstellen omdat dit deel redelijk bergafwaarts ging. Toen de korte maar intensieve klimmen weer kwamen kon ik niet geheel mijn plan uitvoeren. Mijn doelwattage haalde ik niet en dat was jammer maar liet me er niet door afleiden en ging gewoon met minder wattage door. Na de klimmen kon ik wel goed doorversnellen en zo ging ik uiteindelijk door tot aan de finish. Uiteindelijk finish ik in een tijd dat iets lager is dan 26 minuten. Goed voor een 3e plaats naderhand. Mijn eerste gevoel was balen want ik wilde voor een hogere klassering. Uiteindelijk is het podium exact hetzelfde als vorig jaar maar waren de verschillen vele malen kleiner. Ik mis zilver op een kleine 5 seconden. Dit was vorig jaar ruim een minuut en voor plek 1 kom ik 35 seconden te kort. Met deze verschillen was ik blij want ik kom steeds dichterbij en ik ben de jongste van de 3. Mooi brons met een zilveren randje;-)
WK-Wegwedstrijd Na een dag rust te hebben gehad stond op 1 september de wegwedstrijd op de pllanning. Dit was tevens de laatste wedstrijd van het toernooi. Een aantal jongens waaronder mijn ploeggenoot Jetze reden alleen deze wedstrijd. Bepaalde regelgeving en keuzes waren hier de oorzaak van. We stonden in totaal met 13 handbikers aan de start. Een aantal nieuwe jongens en dat is altijd leuk. Je bent altijd benieuwd wat deze jongens kunnen. Ik ging veel meer ontspannen de wedstrijd in dan ooit tevoren. Natuurlijk heeft de tijdritmedaille daar ook wat mee te maken. Maar zoals op elk WK loopt het altijd anders dan gepland. We moesten in totaal 6 ronden van ongeveer 11 km. Het parcour was bijna hetzelfde als het tijdritparcour maar hier moesten we een extra lus maken met nog een uitdagender stuk. Nieuw was dat onze wedstrijd via livestream kon worden bekeken. Heel gaaf en volgens mij hebben vele mensen onze race gezien ondanks het tijdverschil. Heel gaaf!!! Al meteen na de start was de snelheid hoger dan normaal. En dat is voorheen wel anders geweest. Wel waren er bepaalde bikers waarvan je wist wat voor acties er zouden komen. Ik kon daar goed op in springen maar voelde me in de eerste ronden niet sterk. Na mate de wedstrijd vorderde kwam ik steeds beter in mijn vel. Helaas was dit bij mijn ploeggenoot Jetze niet het geval. Een groot deel van onze tactiek hing van hem af. Helaas moest hij bijzonder vroeg van de kopgroep af en moest ik het samen met ploeggenoot Johan verder afmaken. Door zijn inzicht en inzet kon ik deze wedstrijd voor mij succesvol maken. De omstandigheden tijdens de wedstrijd waren moeilijk. Erg warm en af en toe benauwend. Onze verzorging en ploeggenoten langs de kant hebben er alles aan gedaan om ons te koelen door water over ons te gooien. Fantastisch. Nadat we ongeveer 4 ronden hadden gereden bleven we uiteindelijk over met een groepje van 7 man. In de laatste 3 kilometer hoorde ik van Johan dat hij de energie niet had om het af te maken en dat ik het moest doen. Uiteindelijk bleven we over met een groepje van 5 en slaagde ik erin om met de laatste 4 in de laatste 500 meter mee te springen. Ik sprintte uiteindelijk overtuigend naar de 3e plaats en was hier superblij mee. Uiteindelijk wint de Zuid Afrikaan Ernst van Dijk en wordt de ‘onverslaanbare’ Alex Zanardi voor de verandering eens 2e. Voor mij een supermooie afsluiting van het seizoen en WK natuurlijk. Ik ga met 2 medailles huiswaarts. Hier kan ik de komende winter weer op teren en ga er dus weer alles aan doen om de komende periode sterker te worden.
Ik wil een aantal mensen en bedrijven in het bijzonder bedanken voor het vertrouwen en sponsoring. Daarnaast zijn zij ook heel betrokken bij mijn sportieve ontwikkelingen. Carolien van Herrikhuyzen – Trainster C4Cycling, Milan de Rode- Krachttrainer Physical fitness, Bewegingsvisie- Sponsor, Rosiir- Sponsor, SRAM- Sponsor, Jan Derksen, Roy Gebbink- Next2Sports.
Daarnaast wil ik iedereen (het zijn er teveel om op te noemen) van harte bedanken voor de tomeloze steun die ik via Social media en daarbuiten heb mogen ontvangen. Mijn behaalde successen zijn mede door jullie support!!! Nogmaals dank. Ik ga nu even ontspannen en binnenkort met de wintertrainingen beginnen. Gegroet en op naar 2015 waar de punten gaan beginnen te tellen voor mijn doel. SUCCES IN RIO!!!!!

Geen opmerkingen: